Mamy 30 banków i ponad 2 000 ofert.
Z nami wybierzesz najlepszą.

Interesuje mnie

Porównaj

10 błędów podczas korzystania z kart płatniczych

10 błędów podczas korzystania z kart płatniczych

Praktycznie każdy właściciel konta osobistego jest zarazem posiadaczem karty płatniczej. Co więcej, wielu klientów banków chętnie korzysta również z kart kredytowych. Choć wszelkie plastiki ułatwiają życie, użytkowanie ich bez zachowania odpowiednich zasad bezpieczeństwa może narazić nas na dotkliwą utratę środków pieniężnych. Sprawdź, jakie błędy najczęściej popełniają posiadacze kart.

Dla złodzieja lub nieuczciwego znalazcy naszego "plastiku" sama karta bankowa jest bezwartościowa – o ile nie zna on numeru PIN. Jeśli skradziono nam kartę z funkcją płatności zbliżeniowych, sytuacja wygląda już nieco gorzej, gdyż bez podawania kodu można dokonać serii zakupów, których wartość jednorazowo nie przekroczy 50 zł. W takich sytuacjach, bezwzględnie należy jak najszybciej skontaktować się z bankiem i zastrzec kartę. Często na ryzyko wystawiają się jednak sami użytkownicy "plastiku" i bankowości elektronicznej. Do najczęściej popełnianych przez nich błędów należą:

  1. Brak podpisu na karcie płatniczej. Stwarza to oszustowi okazję do uzupełnienia pustego pola własnym podpisem.
  2. Przechowywanie kodu PIN razem z kartą. Tracąc "plastik", możemy być pewni, że złodziej skorzysta z takiego prezentu – numer PIN najlepiej jest po prostu zapamiętać.
  3. Brak limitów transakcyjnych na karcie – w przypadku utraty karty straty finansowe mogą być bardzo wysokie,
  4. Niezachowanie czujności podczas wypłat z bankomatu. Oszuści stosują różne metody umożliwiające przechwycenie numeru PIN czy skopiowanie karty – przed wypłatą środków należy przyjrzeć się wyglądowi bankomatu.
  5. Niekontrolowanie stanu konta i historii transakcji. Jeśli na bieżąco monitorujemy saldo swojego rachunku, bez trudu dostrzeżemy wszelkie ewentualne nieprawidłowości świadczące o nieuprawnionym korzystaniu z karty. Warto w tym celu korzystać np. z codziennych powiadomień o saldzie, jakie niektóre banki za darmo przesyłają klientom mailowo.
  6. Niechronienie numeru PIN. Dok wprowadzany podczas dokonywania płatności czy wypłacania środków najlepiej jest zasłonić ręką.
  7. Natychmiastowe wyrzucanie wydruku potwierdzenia transakcji. Zawsze powinniśmy go na jakiś czas zachowywać – zarówno dokonując płatności w terminalu, jak i wypłacając środki z bankomatu.
  8. Dokonywanie zakupów online bez uprzedniego sprawdzenia wiarygodności witryny – może to narazić na utratę danych.
  9. Brak zainstalowanego programu antywirusowego. Hakerzy są w stanie skonstruować wirusy zdolne np. do podmieniania numeru rachunku przy zawieraniu transakcji drogą online.
  10. Ignorowanie informacji wskazującej na to, że dane połączenie nie jest szyfrowane, gdy chcemy płacić przez Internet kartą na stronie e-sklepu. 

Ilona Maciejuk

Ilona Maciejuk Ekspert comperia.pl