Mamy 30 banków i ponad 2 000 ofert.
Z nami wybierzesz najlepszą.

Interesuje mnie

Porównaj

UOKiK zbada reklamy kredytów

UOKiK zbada reklamy kredytów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie mające na celu weryfikację, czy reklamy czterech banków nie wprowadzały klientów w błąd.

UOKiK rozpoczął postępowanie mające zbadać zgodność reklam z rzeczywistością ze względu na dość często przekazywane błędne lub niepełne informacje, co skutkuje podjęciem niekorzystnych decyzji przez klientów. Instytucja podaje, że najczęstsze problemy związane z reklamą produktów finansowych to: zbyt mała czcionka i krótki czas wyświetlania informacji o rzeczywistych kosztach, jak również brak informacji o tym, że promocje dotyczą wybranych klientów. Instytucje również często sugerują klientom, że proponowany produkt stanowi okazję na rynku.

Jako zarzut stawia się także zbyt krótki czas wyświetlania informacji istotnych taki jak całkowita kwota do zapłaty, czy RRSO w stosunku do całości przekazu. Informacje te często bywają podane również zbyt małą czcionką. Dlatego też UOKiK ma zastrzeżenia do tego, czy konsument był w stanie faktycznie zapoznać się z treścią reklamy.

Kary, jakie mogą ponieść instytucje, jeśli okaże się, że naruszone zostały zbiorowe interesy konsumentów, mogą sięgać do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

UOKiK poinformował również, że równolegle jeszcze w bieżącym roku prowadzone będą badania reklam produktów finansowych. Szczególny nacisk położony będzie na okres przedświąteczny, ponieważ wtedy właśnie wiele osób decyduje się na kredyt. Wyników możemy spodziewać się już na początku przyszłego roku.

Do informacji publicznej podano również wobec jakich instytucji prowadzone będzie postępowanie administracyjne. Przeanalizowana zostanie kampania Alior Banku „Gwarancja najniższej raty”, Banku Gospodarki Żywnościowej „Orzech odsetkowy”, Euro Banku „Warto sprawdzić jakość i cenę. Kredyt gotówkowy z atrakcyjnym oprocentowaniem już od 5,7 proc.”, a także kampania „Spróbuj i zostań” Provident Polska.

W związku z prowadzonymi działaniami UOKiK przypomina, że ustawa o kredycie konsumenckim określa informacje, jakie należy podać, informując w reklamie o kosztach kredytu. Informacjami, które przekaz musi zawierać, są:

  • wysokość oprocentowania kredytu,
  • wysokość opłat uwzględnianych w całkowitym koszcie pożyczki,
  • całkowita kwota kredytu,
  • rzeczywista roczna stopa oprocentowania.

Ponadto należy przedstawić w odpowiednich przypadkach informacje takie jak:

  • czas obowiązywania umowy,
  • całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta,
  • wysokość rat.

Ważne jest również to, że przedstawione dane powinny być dla odbiorcy czytelne i zrozumiałe.