Kim jest polski leasingobiorca?
Leasing to popularna forma zewnętrznego finansowania inwestycji wśród polskich firm z sektora MSP. Jak w przekroju całego rynku wygląda sylwetka przedsiębiorcy nastawionego na korzystanie z leasingu?
Z danych Konfederacji Lewiatan wynika, że leasing cieszy się największą popularnością wśród firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Wbrew obiegowej i stereotypowej opinii nie są to jednak firmy z niską zdolnością kredytową, niemogące korzystać z kredytów, wręcz przeciwnie. Leasing postrzegany jest przez nie jako szansa na rozwój i w pełni świadome działanie.
Sektor gospodarki
Najczęściej z leasingu korzystają firmy prowadzące działalność produkcyjną, zajmujące się budownictwem, handlem, transportem i działalnością profesjonalną, w tym naukową i techniczną. Warto przy tym zaznaczyć, że przedstawiciele handlu są jednocześnie najczęściej niechętnie nastawieni do leasingu. Korzyść leasingu jest zauważalna szczególnie w przypadku firm transportowych i gospodarki magazynowej.
Obroty firm
Wśród wszystkich firm niekorzystających z leasingu aż 92,5 proc. to przedsiębiorstwa o obrotach nieprzekraczających 0,5 mln euro, co samo przez się świadczy o tym, że leasing nie jest rozwiązaniem tylko dla firm słabiej radzących sobie na rynku.
W przypadku przedsiębiorstw aktywnie korzystających z leasingu już tylko 70 proc. to firmy o obrotach na poziomie do 0,5 mln euro. Jednocześnie aż 11 proc. takich firm może pochwalić się obrotami powyżej 2 mln euro, a blisko 19 proc. - między 0,5 a 2 mln euro. Z leasingu najczęściej korzystają firmy klasyfikowane jako małe (45 proc.), a rzadziej mikro i średnie przedsiębiorstwa (po około 27 proc.).
Cele na przyszłość
Najciekawiej prezentuje się zależność celów strategicznych firm niekorzystających i korzystających z leasingu. Aż 51 proc. wszystkich firm pomijających tę formę finansowania jest nastawiona tylko i wyłącznie na utrzymanie się na rynku lub ewentualnie na wzrost sprzedaży (19 proc.). Firmy deklarujące korzystanie z leasingu tylko w 37 proc. nastawiają się na utrzymanie na rynku. Leasingobiorcy częściej stawiają za cel wzrost udziału w rynku, sprzedaży, zysku czy wzrost wartości rynkowej.