Mamy 30 banków i ponad 2 000 ofert.
Z nami wybierzesz najlepszą.

Interesuje mnie

Porównaj

Zasady prowadzenia działalności gospodarczej przez obywatela UE w Polsce

Zasady prowadzenia działalności gospodarczej przez obywatela UE w Polsce

Osoby będące obywatelami krajów Unii Europejskiej mają ułatwione zadanie, jeśli chodzi o zakładanie działalności gospodarczej w Polsce. Mogą to zrobić na zbliżonych zasadach do tych, jakie obowiązują Polaków. Poniżej opisujemy, jak przebiega procedura założenia w Polsce firmy dla obcokrajowca pochodzącego z UE.

Osoba zagraniczna to:

  • osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego,
  • osoba prawna z siedzibą za granicą lub
  • jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, ale posiadającą zdolność prawną, z siedzibą za granicą.

Osoby takie pochodzące z państw członkowskich Unii Europejskiej mają prawo podejmować i wykonywać działalność gospodarczą na zasadach takich jak obywatele Polski. To znaczy w dowolnej formie, a przede wszystkim w postaci jednoosobowej działalności gospodarczej.

Forma prowadzenia działalności

To, w jaki sposób osoba zagraniczna będzie prowadziła działalność w Polsce, zależy od tego, jaką formę wybierze. Czy będzie to forma oddziału, przedstawicielstwa, a może zechce prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą.

Przedstawicielstwo

Zagraniczny przedsiębiorca może zdecydować się na formę, jaką jest przedstawicielstwo. Wówczas zadanie przedsiębiorcy ogranicza się do promowania i reklamowania firmy należącej do osoby zagranicznej prowadzonej poza terytorium Polski. W takiej sytuacji nie ma konieczności rejestracji w KRS ani w CEIDG. Należy zarejestrować podmiot w Rejestrze Przedstawicielstw prowadzonym przez Ministerstwo Gospodarki.

Oddział

Tworząc oddział w Polsce, przedsiębiorca z zagranicy może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego. Oznacza to, że działalność oddziału znajdującego się w Polsce powinna by taka, jak działalności głównej siedziby, jeśli chodzi o profil działalności. Ponadto taki przedsiębiorca zobowiązany jest do wyznaczenia osoby upoważnionej w oddziale do reprezentowania firmy w jego imieniu.

Prowadząc oddział, przedsiębiorca zagraniczny ma również kilka obowiązków, jak na przykład: powinien używać do oznaczenia oddziału oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznego z przetłumaczoną na język polski nazwą. Do nazwy musi dodać także formułę „oddział w Polsce". Kolejnym obowiązkiem jest prowadzenie dla oddziału oddzielnej rachunkowości w języku polskim. Przedsiębiorca powinien też zgłosić ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wszelkie zmiany stanu faktycznego i prawnego.

Jednoosobowa działalność gospodarcza

Osoby zagraniczne pochodzące:

  • z państw członkowskich Unii Europejskiej,
  • państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej,
  • innych państw, które mogą korzystać ze swobody przedsiębiorczości na podstawie umów zawartych ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi

nie muszą tworzyć oddziałów czy przedstawicielstw. Mogą, tak jak obywatele Polski, wykonywać działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej.