Zasady prowadzenia działalności gospodarczej przez obywatela UE w Polsce
Osoby będące obywatelami krajów Unii Europejskiej mają ułatwione zadanie, jeśli chodzi o zakładanie działalności gospodarczej w Polsce. Mogą to zrobić na zbliżonych zasadach do tych, jakie obowiązują Polaków. Poniżej opisujemy, jak przebiega procedura założenia w Polsce firmy dla obcokrajowca pochodzącego z UE.
Osoba zagraniczna to:
- osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego,
- osoba prawna z siedzibą za granicą lub
- jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, ale posiadającą zdolność prawną, z siedzibą za granicą.
Osoby takie pochodzące z państw członkowskich Unii Europejskiej mają prawo podejmować i wykonywać działalność gospodarczą na zasadach takich jak obywatele Polski. To znaczy w dowolnej formie, a przede wszystkim w postaci jednoosobowej działalności gospodarczej.
Forma prowadzenia działalności
To, w jaki sposób osoba zagraniczna będzie prowadziła działalność w Polsce, zależy od tego, jaką formę wybierze. Czy będzie to forma oddziału, przedstawicielstwa, a może zechce prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą.
Przedstawicielstwo
Zagraniczny przedsiębiorca może zdecydować się na formę, jaką jest przedstawicielstwo. Wówczas zadanie przedsiębiorcy ogranicza się do promowania i reklamowania firmy należącej do osoby zagranicznej prowadzonej poza terytorium Polski. W takiej sytuacji nie ma konieczności rejestracji w KRS ani w CEIDG. Należy zarejestrować podmiot w Rejestrze Przedstawicielstw prowadzonym przez Ministerstwo Gospodarki.
Oddział
Tworząc oddział w Polsce, przedsiębiorca z zagranicy może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego. Oznacza to, że działalność oddziału znajdującego się w Polsce powinna by taka, jak działalności głównej siedziby, jeśli chodzi o profil działalności. Ponadto taki przedsiębiorca zobowiązany jest do wyznaczenia osoby upoważnionej w oddziale do reprezentowania firmy w jego imieniu.
Prowadząc oddział, przedsiębiorca zagraniczny ma również kilka obowiązków, jak na przykład: powinien używać do oznaczenia oddziału oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznego z przetłumaczoną na język polski nazwą. Do nazwy musi dodać także formułę „oddział w Polsce". Kolejnym obowiązkiem jest prowadzenie dla oddziału oddzielnej rachunkowości w języku polskim. Przedsiębiorca powinien też zgłosić ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wszelkie zmiany stanu faktycznego i prawnego.
Jednoosobowa działalność gospodarcza
Osoby zagraniczne pochodzące:
- z państw członkowskich Unii Europejskiej,
- państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej,
- innych państw, które mogą korzystać ze swobody przedsiębiorczości na podstawie umów zawartych ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi
nie muszą tworzyć oddziałów czy przedstawicielstw. Mogą, tak jak obywatele Polski, wykonywać działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej.