Pomyłka w przelewie - jak ją naprawić?
Każdemu z nas może przytrafić się pomyłka przy realizacji przelewu. Jeśli błąd dotyczy danych odbiorcy, nie mamy się czego obawiać – bank realizuje dyspozycję wyłącznie w oparciu o numer konta. A co w przypadku, gdy niepoprawnie wpiszemy kwotę przelewu lub numer rachunku? Okazuje się, że można to naprawić. Poniżej podpowiadamy, jak to zrobić.
Klient, który szybko zorientuje się, że popełnił błąd przy zlecaniu przelewu, a który został przekazany przez system do realizacji, może poprosić bank o jego cofnięcie. Jeśli pieniądze trafią już jednak na niewłaściwe konto – droga do odzyskania środków będzie znacznie dłuższa.
Błędne dane odbiorcy
W przypadku wpisania błędnych danych odbiorcy, podczas zlecania przelewu drogą elektroniczną, nie mamy się czym przejmować. W takiej sytuacji nie trzeba podejmować żadnych kroków zmierzających do sprostowania błędu. System zrealizuje przelewe. Dla banku najważniejszy jest bowiem numer konta i to po nim identyfikowany jest odbiorca. Jeśli więc nie popełniliśmy błędu w numerze konta adresata, inne dane, błędnie przez nas wpisane, nie będą przeszkodą w realizacji przelewu.
Błędna kwota przelewu
Jeśli źle wpiszemy kwotę przelewu, a ten został już przekazany na konto adresata, pozostaje nam kontakt z jego odbiorcą i prośba o odesłanie nadwyżki środków. Problemów unikniemy jedynie w sytuacji, gdy podana kwota przekracza wysokość salda na naszym koncie. Wówczas przelew nie zostanie zrealizowany.
Błędny numer rachunku: szybka reakcja
W zdecydowanie najtrudniejszym położeniu będziemy, gdy pomylimy się przy wpisywaniu numeru rachunku odbiorcy. W tym przypadku możemy mieć jeszcze nadzieję, że wpisany przez nas numer konta nie istnieje – spowoduje to po prostu odrzucenie dyspozycji. Jeśli jednak uzupełniliśmy formularz przelewu niewłaściwym numerem rachunku (np. zamiast wpisać numer konta spółdzielni mieszkaniowej, wpiszemy numer konta naszego operatora telefonicznego), powinniśmy jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem i odwołać transakcję. Choć niekiedy jest to możliwe w systemie transakcyjnym lub poprzez infolinię, należy się liczyć z tym, że konieczna będzie wizyta w oddziale banku.
Błędny numer rachunku: środki trafiły na niewłaściwe konto
W sytuacji, gdy środki ostatecznie trafią jednak na konto przypadkowego odbiorcy, sytuacja znacząco się komplikuje (chyba, że wykaże się on uczciwością i zwróci nam pieniądze). W takim przypadku, aby odzyskać, co nasze, należy udać się do banku i za jego pośrednictwem wysłać do nieuprawnionego odbiorcy wezwanie do zapłaty (koszt uruchomienia takiej procedury może jednak wynieść nawet 100 zł - wszystko zależy od cennika banku). W takim piśmie należy określić kwotę podlegającą zwrotowi, termin zwrotu oraz numer konta, na które środki mają zostać odesłane. Jeśli pomimo podjęcia takich kroków nieuczciwy odbiorca uchyla się od zwrotu pieniędzy, pozostaje nam skierować sprawę do sądu.