Mamy 30 banków i ponad 2 000 ofert.
Z nami wybierzesz najlepszą.

Interesuje mnie

Porównaj

Placówki franczyzowe - na ile się opłacają?

Placówki franczyzowe - na ile się opłacają?

Franczyza polega na prowadzeniu własnego biznesu pod szyldem innej marki. To sposób prowadzenia działalności gospodarczej na podstawie wspólnej relacji i umowy pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Tylko, czy prowadzenie placówki franczyzowej na pewno się opłaca?

Franczyza to ciekawe rozwiązanie, zwłaszcza dla podmiotów rozpoczynających działalność. Opcja taka daje młodemu przedsiębiorcy możliwość pracy pod nadzorem doświadczonego partnera biznesowego. Franczyzodawca pobiera różne opłaty i prowizje za podzielenie się swoją marką z franczyzobiorcą.

Franczyza – plusy

Podstawową zaletą franczyzy z perspektywy franczyzobiorcy jest poczucie bezpieczeństwa wynikające ze skorzystania z gotowego, sprawdzonego pomysłu, który odniósł już sukces na rynku. Franczyzobiorca, podpisując umowę franczyzową, otrzymuje pomoc w postaci wsparcia przy ustaleniu asortymentu, doboru lokalizacji, kontroli biznesowych, a także poprzez szkolenia dotyczące księgowości i rekrutacji pracowników. Do plusów franczyzy zaliczymy także brak konieczności posiadania dużego kapitału na rozpoczęcie działalności. Jest to związane z tym, że franczyzobiorca dostaje gotową markę, logo, szkolenia dla siebie i pracowników, wiedzę, pomoc merytoryczną i przywiązanych do marki klientów. Dodatkowo dzięki franczyzie młody przedsiębiorca ma możliwość uzyskania lepszych warunków współpracy z dostawcami i kontrahentami. Franczyzodawca ustala warunki współpracy z dostawcami dla całej sieci.

Na franczyzie zyskuje także franczyzodawca. Przede wszystkim dzięki tego rodzaju umowom rozwija markę i zwiększa kanały dystrybucji towarów i usług. Wszystko to przekłada się na ograniczenie przestrzeni rynkowej dla konkurencji. Franczyza ułatwia także franczyzodawcy wejście na zagraniczne rynki, ponieważ dzięki temu nie musi on zajmować się żmudnym procesem rozbudowy kolejnych filii w kraju i zagranicą. Sprzedając know-how, przerzuca cały proces na franczyzobiorcę. 

Franczyza – minusy

Franczyza niesie ze sobą także różnego rodzaju zagrożenia dla franczyzobiorcy. Przed wszystkim zawierając tego typu umowę, musi on liczyć się z kosztami opłaty wstępnej za udzielenie licencji, a dodatkowo przez okres trwania kontraktu franczyzobiorca musi wypłacać na rzecz franczyzodawcy procent od obrotów. Zwłaszcza na początku działalności przedsiębiorca, pomimo korzystania z logo i marki znanej firmy, może mieć trudności z zarobieniem na koszty utrzymania lokalu, zatrudnienia pracowników i opłaty dla franczyzodawcy.

Minusem franczyzy jest także ograniczona samodzielność franczyzobiorcy w prowadzeniu biznesu. Podlega on pełnej kontroli franczyzodawcy. W związku z tym, chcąc wprowadzić jakikolwiek pomysł w interesie, musi mieć aprobatę właściciela marki. 

Franczyzodawca także ponosi ryzyko, udzielając franczyzy. Jest to związane z utrudnieniem zarządzania dużą siecią, ryzykiem osłabienia wizerunku i nieuczciwym wykorzystaniem otrzymanej wiedzy przez franczyzobiorców.

Emilia Kasińska

Emilia Kasińska Ekspert comperia.pl