Odcisk palca lub selfie, czyli nowy sposób płatności od MasterCard
MasterCard wprowadza w Europie nową technologię do autoryzacji płatności przez Internet - aplikacja Identity Check Mobile będzie pozwalała na dokonanie szybkiej płatności poprzez... zrobienie sobie selfie lub zeskanowanie odcisku palca.
W ostatnich latach banki, operatorzy kart i firmy zajmujące się obsługą płatności mnożą swoje wysiłki w poszukiwaniu bardziej nowoczesnych, bardziej bezpiecznych i tańszych metod autoryzacji płatności. Wprowadzono już rozwiązania bazujące na płatnościach zbliżeniowych dokonywanych czy to poprzez karty płatnicze, czy gadżety zbliżeniowe. Niestety wiele z tych pomysłów nie zdobywa uznania klientów, którzy z reguły niechętnie przekonują się do nowości. Czy podobny los czeka nowe formy autoryzacji płatności, wprowadzane aktualnie przez MasterCard?
Technologii biometrycznej ciąg dalszy
Szczególne upodobanie bankowców znajdują obecnie autoryzacje operacji finansowych wykorzystujące techniki biometryczne. Znamy już pomysły wykorzystywania układu naczyń krwionośnych palca, którego przykładanie zastępowałoby kod PIN. MasterCard postanowił pójść jednak w nieco inną stronę.
Selfie i odcisk palca zamiast hasła
Obecnie wprowadza w Europie technologię Identity Check Mobile - aplikację płatniczą, która ułatwia np. dokonywanie płatności za kupione towary w sklepach internetowych. Aplikacja eliminuje problem zapamiętywania haseł do bankowości mobilnej i usprawnia proces płacenia za zakupy. Zamiast podania hasła użytkownik aplikacji potwierdza swoją tożsamość skanując odcisk swojego palca lub robiąc sobie zdjęcie, które aplikacja zweryfikuje dzięki technologii rozpoznawania twarzy.
Bo tego chcą klienci?
Od 2017 roku aplikacja ma być rozpowszechniana na całym świecie. Celem jej wprowadzenia jest odpowiedź na potrzeby klientów, którzy - według wyników badań opinii publicznej - wolą płatności biometryczne od stosowanych obecnie autoryzacji poprzez wpisywanie haseł. Posłuży także różnego rodzaju sklepom internetowym, które tracą część klientów, gdy ci mają problem z zatwierdzeniem płatności (np. źle wpiszą hasło do bankowości elektronicznej - część z nich po prostu rezygnuje w takiej sytuacji z zakupu).