E-gwarancja – nowoczesne narzędzie finansowe
Raiffeisen Polbank jest drugim bankiem na polskim rynku, po ING Banku Śląskim, który wprowadził do swojej oferty dla firm usługę E-Gwarancja.
Czym jest e-gwarancja?
Gwarancja bankowa jest to pisemne zobowiązanie banku do zapłacenia beneficjentowi określonej sumy wskazanej w gwaracji w razie niewywiązania się zleceniodawcy z zobowiązania. Jej rolą jest zabezpieczenie przed ryzykiem niewypłacalności, lecz również ryzykiem skomplikowanego i długotrwałego dochodzenia roszczeń. E-gwarancja to szczególna forma gwarancji bankowej, wystawiana jest w formie elektronicznej i podpisana bezpiecznym podpisem kwalifikowanym. Zgodnie z polskim prawem e-gwaracja jest traktowana na równi z gwarancjami papierowymi. Klienci mogą zlecić wystawienie e-gwaracji przy użyciu systemów bankowości elektronicznej dostępnych w obu instytucjach finansowych. W Raiffeseisen Polbank po wystawieniu gwarancji bank wysyła ją na podany adres e-mail beneficjenta, podczas gdy w ING Banku Śląskim klient otrzymuje e-gwarancję do pobrania z systemu internetowego i następnie sam ją przekazuje swojemu kontrahentowi.
Korzyści z e-gwarancji
Korzyści z e-gwarancji są widoczne zarówno dla zleceniodawcy, jak i beneficjenta. Dla zleceniodawcy jest to krótszy czas oczekiwania na wystawienie gwarancji oraz niższe koszty, ponieważ nie musi korzystać z usług kuriera. Ponadto w ING Banku Śląskim każda e-gwaracja jest archiwizowana w elektronicznym archiwum, co upraszcza działalność firmy, natomiast Raiffeisen Polbank zobowiązuje się do dostarczenia gwarancji w ciągu 2h, co umożliwia jeszcze szybsze i sprawniejsze otrzymanie zabezpieczenia transakcji.
Z pewnością nowoczesne rozwiązanie, jakim jest e-gwarancja, niesie ze sobą wiele korzyści dla funkcjonowania firm. Czy następne banki wprowadzą ten produkt do swojej oferty? Na pewno zależne to będzie od popularności, jaką ta usługa będzie się cieszyła na naszym rynku.