Zapewne niewiele osób wie, że pełna nazwa mBanku brzmi: mBank, Bankowość Detaliczna BRE Banku SA. mBank zatem stanowi powstałą w 2000 roku część BRE Banku S.A. Jego siedziba główna mieści się w Łodzi. Ważną informacją – faktem, który wyróżnia mBank na tle innych – jest to, iż mamy do czynienia z bankiem internetowym. Klasycznych oddziałów bankowych mBank nie posiada – dysponuje jedynie Centrami Finansowymi oraz mKioskami. Dla klientów, którzy posiadają kartę debetową istnieje możliwość darmowych wpłat na konto poprzez wpłatomaty, do wypłat używane są bankomaty.
mBank reklamuje się jako pierwszy w Polsce wirtualny bank, który jako siódmy w kraju umożliwił Polakom dostęp do konta w formie zdalnej oraz wykonywanie operacji z dowolnego miejsca na świecie, skąd można połączyć się z internetem. W ten sposób można uniknąć konieczności odwiedzania placówki bankowej – stanowi to oczywistą oszczędność czasu i pieniędzy.
mBank jest pionierem w zakresie proponowania obywatelom naszego kraju zintegrowanych kanałów dystrybucji usług dla klientów poprzez internet, telefon stacjonarny i telefon komórkowy (SMS, WAP). I to jest właśnie przekaz, z którym ostatnimi czasy najczęściej stara się przebić do świadomości społecznej. Mimo swojej wirtualności, na stronie internetowej można przeczytać się, że „pracownicy mBanku są całkiem realni. Spotkasz ich na stronach tego serwisu.” I chociaż jest to pewne nadużycie, bo surfując po dość funkcjonalnej witrynie co jakiś czas możemy dostrzec jedynie zdjęcia uśmiechniętych twarzy, podpisane nazwiskiem oraz funkcją typu: ekspert ds. danego produktu lub usługi. Trudno to nazwać spotkaniem, skoro żadna forma interakcyjności nie wchodzi w rachubę. Ale prześledźmy historię tej instytucji finansowej, które przecież zależy nie tylko na spotykaniu się z klientami, lecz na zarabianiu dzięki ich aktywności wirtualnych pieniędzy.
mBank wystartował w nocy z 25 na 26 listopada 2000 r., po zaledwie 100 dniach od momentu, gdy zgodę na realizację tego projektu biznesowego wydał Zarząd BRE Banku. W 2001 r. miało miejsce uruchomienie pierwszej Cyber Cafe, a do wigilii tamtego roku na rachunkach mBanku udało się zgromadzić kapitał o wartości ponad miliarda złotych. Już w styczniu 2002 r mBank mógł się poszczycić posiadaniem 150 tys. klientów. W tym samym sezonie otwarte zostało pierwsze centrum kredytowe (obecnie centrum finansowe). Wydarzeniem roku 2003 r. w mBanku była inauguracja Supermarketu Funduszy Inwestycyjnych, zaś głównym osiągnięciem roku 2004 było zaproponowanie klientom pierwszych kredytów gotówkowych.
Rok 2005 przyniósł milionowego klienta na liczniku mBanku; część z nich to efekt rozszerzenia oferty inwestycyjnej o usługę maklerską. W kolejnych latach wdrażano takie przedsięwzięcia jak bankowa telefonia komórkowa mBank mobile czy też Supermarket Ubezpieczeń Samochodowych. W końcówce 2007 r. bank rozpoczął swą ekspansję za granicą – otwarto placówki w Czechach, Wielkiej Brytanii oraz na Słowacji. Spośród kluczowanych wydarzeń 2008 r. w mBanku warte wymienienia są: wprowadzeniem kart płatniczych z mikroprocesorem, zaoferowanie Ramowej Umowy Kredytowej (RUK) oraz karty kredytowej Visa Platinum. Przyczyniły się one do pozyskania przez tę instytucję dwumilionowego klienta, co świętowano w grudniu 2008 r.
Kolejny rok działalności w zapisał się w annałach jako ten, w którym wzbogacono ofertę inwestycyjną o lokaty strukturyzowane oraz Aktywnego Portfela Funduszy. Przez wiele miesięcy sztandarowy produkt mBanku czyli e-konto było zupełnie darmowe; od sierpnia 2011 r. pozostanie takim jedynie dla tych, którzy aktywnie korzystają z karty płatniczej. Ciekawostką może być fakt, że mBank od 5 lat jest mecenasem alternatywnej, plenerowej imprezy muzycznej pod nazwą OFF Festiwal.